Virtual qabulxona

Ishonch telefoni:
71-202-22-55 (1167)

Logistika samaradorligi indeksi bo'yicha ochiq ma'lumotlar

LPI metodologiyasi

Logistika ko‘p jihatlarga ega bo‘lganligi sababli, samaradorlikni o‘lchash va umumlashtirish turli mamlakatlarda qiyin masaladir. Logistika jarayonlari bilan bog‘liq vaqt va xarajatlarni o‘rganish - portni qayta ishlash, bojxona rasmiylashtiruvi, tashish va hokazolar - yaxshi boshlanishdir, va ko‘p hollarda bu ma’lumotni osongina olish mumkin. Ammo u to‘liq bo‘lsa ham, mamlakatlarning ta’minot zanjirlaridagi tarkibiy farqlar tufayli bu ma’lumotni mamlakatlar bo‘ylab yagona izchil ma’lumotlar to‘plamiga osongina birlashtirib bo‘lmaydi. Eng muhimi, yaxshi logistikaning ko‘plab muhim elementlari, masalan, jarayonning shaffofligi va xizmat ko‘rsatish sifati, bashorat qilish va ishonchlilik, faqat vaqt va xarajat ma’lumotlaridan foydalangan holda baholanmaydi.

Xalqaro LPIning tuzilishi.

LPI so‘rovining birinchi qismi (10-15-savollar) xalqaro LPI uchun boshlang‘ich ma’lumotlarni taqdim etadi. Har bir respondent logistika samaradorligining oltita asosiy komponenti bo‘yicha sakkizta tashqi bozorni baholaydi. Sakkizta davlat respondent joylashgan mamlakatning eng muhim eksport va import bozorlari asosida tasodifiy tanlab olinadi, dengizga chiqish imkoni bo‘lmagan mamlakatlar uchun esa - xalqaro bozorlar bilan bog‘lovchi quruqlik ko‘prigining bir qismi bo‘lgan qo‘shni davlatlar tanlanadi. Har bir respondent tomonidan baholanadigan bir qancha mamlakatlarni tanlashda qo‘llaniladigan usul respondent joylashgan mamlakatning xususiyatlariga bog‘liq (A5.1-jadval).

Respondentlar so‘rovnomani onlayn to‘ldirishadi. 2014 yilgi veb-dvigatel 2012 yilda taqdim etilgan yangi dvigatelga o‘xshaydi. U kam ta’minlangan mamlakatlardan eng mumkin bo‘lgan javoblarni olish uchun Yagona Namuna Olishning tasodifiy (YaNO) yondashuvini o‘z ichiga oladi.

So‘rov mexanizmi asosan mamlakatlar o‘rtasidagi yuqori savdo hajmiga asoslangan respondentlar uchun maxsus mamlakat tanlash metodologiyasiga tayanganligi sababli, YaNO savdo hajmi past bo‘lgan mamlakatlarga mamlakat tanlashda birinchi o‘ringa ko‘tarilishiga yordam berishi mumkin.

2014 yilgi so‘rov mexanizmi so‘rov ishtirokchilari uchun qoidalar to‘plamiga bo‘ysunadigan mamlakatlar to‘plamini yaratadi (A5.1-jadval). 200 ta so‘rovdan so‘ng YaNO mamlakatni tanlash mexanizmi jarayoniga kiritiladi. Har bir yangi so‘rov respondenti uchun YaNO tasodifiy tanlangan, ammo bir xil bo‘lmagan ehtimollik bilan tanlangan mamlakatdan javob so‘raydi - tanlovni yagona ehtimollikka aylantirish uchun tanlangan og‘irliklar bilan. Xususan, i mamlakat (N–ni)/2N ehtimolligi bilan tanlanadi, bu yerda ni - hozirgacha i mamlakatining namunaviy hajmi va N – umumiy tanlama hajmi.

Xalqaro LPI logistika sektori faoliyatining umumiy ko‘rsatkichi bo‘lib, oltita asosiy samaradorlik komponentlari bo‘yicha ma’lumotlarni yagona umumiy ko‘rsatkichga birlashtiradi. Ba’zi respondentlar barcha olti komponent bo‘yicha ma’lumot bermadilar, shuning uchun yetishmayotgan qiymatlarni to‘ldirish uchun interpolatsiya qo‘llaniladi. Yetishmayotgan qiymatlar har bir savol bo‘yicha javobning o‘rtacha milliy qiymati bilan almashtiriladi, respondentning savollarga javoblarida milliy o‘rtacha qiymatdan o‘rtacha og‘ishiga moslashtiriladi.

Oltita asosiy komponentlar:

LPI ma’lumotlar to‘plamining o‘lchamini kamaytirish uchun ishlatiladigan standart statistik texnika bo‘lgan Asosiy Komponentlar Tahlili (AKT) yordamida ushbu oltita ko‘rsatkichdan tashkil topgan. LPIda AKTga kiritilgan ma’lumotlar 10–15-savollar bo‘yicha ma’lum bir tashqi bozor bo‘yicha ma’lumotlarni taqdim etgan barcha respondentlar bo‘yicha o‘rtacha hisoblangan mamlakat ballidir. Ballar AKTni bajarishdan oldin namunaviy o‘rtachani ayirish va standart og‘ishga bo‘lish yo‘li bilan normallashtiriladi. AKT natijasi LPI yagona ko‘rsatkichi bo‘lib, bu ballarning o‘rtacha og‘irligi hisoblanadi. Og‘irliklar LPIning dastlabki oltita ko‘rsatkichlaridagi o‘zgarishlar foizini maksimal darajada oshirish uchun tanlanadi, bu umumiy ko‘rsatkich tomonidan hisobga olinadi.

AKT protsedurasining to‘liq tafsilotlari A5.2 va A5.3-jadvallarda keltirilgan. A5.2-jadvalning birinchi qatori shuni ko‘rsatadiki, oltita asosiy ko‘rsatkichlar korrelyatsiya matritsasining birinchi (asosiy) xos qiymati bittadan katta va boshqa har qanday xos qiymatdan ancha katta. Standart statistik testlar, masalan, Kayzer mezoni va o‘ziga xos qiymat sxemasi, asosiy ma’lumotlarni umumlashtirish uchun bitta asosiy komponentni saqlab qolishni taklif qiladi. Ushbu asosiy komponent xalqaro LPI hisoblanadi. A5.2-jadvalda ko‘rsatilgandek, xalqaro LPI olti komponentdagi o‘zgarishlarning 92 foizini tashkil qiladi.

Xalqaro LPIni yaratish uchun oltita asosiy ko‘rsatkichning har biri uchun normallashtirilgan ballar ularning tarkibiy yuklari bilan ko‘paytiriladi (A5.3-jadval) va keyin umumlashtiriladi. Komponent yuklari xalqaro LPIni yaratishda har bir asosiy ko‘rsatkichga berilgan og‘irlikni ifodalaydi. Barcha oltita uchun yuklamalar bir xil bo‘lganligi sababli, xalqaro LPI ko‘rsatkichlarning oddiy o‘rtacha qiymatiga yaqin. AKT LPIning har bir versiyasi uchun qayta ishlansa-da, og‘irliklar yildan-yilga juda barqaror bo‘lib qolmoqda. Shunday qilib, LPIning turli nashrlari o‘rtasida yuqori darajadagi taqqoslash mavjud.

A5.1-jadval. So‘rov ishtirokchilari uchun mamlakat guruhlarini tanlash metodologiyasi.

 

Kam daromadli mamlakatlarning respondentlari

O‘rtacha daromadli mamlakatlarning respondentlari

Yuqori daromadli mamlakatlarning respondentlari

Sohilbo‘yi mamlakatlarining respondentlari

Eksport bo‘yicha eng muhim hamkor davlatlar beshligi

+

Uchta eng muhim hamkor davlatlar

Uchta eng muhim eksport hamkorlari

+

Import bo‘yicha eng muhim hamkor davlat

+

To‘rtta mamlakat tasodifiy, har bir guruhdan bittadan:

a. Afrika

b. Sharqiy, Janubiy va Markaziy Osiyo

v. Lotin Amerikasi

d. Yevropa, Markaziy Osiyo va Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkilotidan tashqari

Tasodifiy ravishda ikkita mamlakat eksport bo‘yicha eng yaxshi besh hamkor davlatlar va beshta eng muhim import hamkor davlatlari ro‘yxatidan.

+

To‘rtta mamlakat tasodifiy, har bir guruhdan bittadan:

a. Afrika

b. Sharqiy, Janubiy va Markaziy Osiyo

v. Lotin Amerikasi

d. Yevropa, Markaziy Osiyo va Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkilotidan tashqari

+

a, b, c va d mamlakatlari birlashgan guruhlaridan tasodifiy ikkita mamlakat

Dengizga chiqish imkoniyati mavjud bo‘lmagan mamlakatlarning respondentlari

To‘rtta eng muhim eksport hamkor davlatlar

+

Ikki eng muhim import hamkor davlatlar

+

Ikki quruqlikdagi ko‘prik davlatlar

Uchta eng muhim eksport hamkorlari

+

Import bo‘yicha eng muhim hamkor davlat

+

Ikki quruqlikdagi ko‘prik mamlakat

+

Ikkita mamlakat tasodifiy, har bir guruhdan bittadan:

a. Afrika, Sharqiy, Janubiy va Markaziy Osiyo va Lotin Amerikasi

b. Yevropa, Markaziy Osiyo va Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkilotidan tashqari

A5.2-jadval. Xalqaro LPI uchun asosiy komponentlar tahlili natijalari.

Komponent

Xususiy qiymat

Farq

Individual

Individual

1

5.45

5.25

0.91

0.91

2

0.20

0.04

0.03

0.94

3

0.16

0.06

0.03

0.97

4

0.10

0.06

0.02

0.98

5

0.05

0.00

0.01

0.99

6

0.05

net

0.01

1.00

A5.3-jadval. Xalqaro LPI uchun komponent yuklari.

Ishonch oraliqlarining tuzilishi.LPI so‘roviga asoslangan metodologiyasi tomonidan yaratilgan tanlab olish xatosini hisobga olish uchun LPI ballari taxminan 80% ishonch oralig‘i bilan taqdim etiladi. Ushbu intervallar LPI bo‘yicha mamlakatni baholash va reytingining yuqori va pastki chegaralarini aniqlash imkonini beradi. Ballarning o‘zgarishi yoki ikkita ball orasidagi farq statistik ahamiyatga ega ekanligini aniqlash uchun ishonch oraliqlarini diqqat bilan tekshirish kerak. Misol uchun, agar mamlakatning 2014 yildagi LPI ballining pastki chegarasi 2012 yilgi ballning yuqori chegarasidan oshmasa, mamlakat faoliyatining statistik jihatdan sezilarli yaxshilanishini xulosa qilish kerak emas.Mamlakat logistikasi va savdoni osonlashtirish uchun eng keng qamrovli ma’lumot manbai bo‘lishiga qaramay, LPI ikkita muhim cheklovga ega. Birinchidan, xalqaro ekspeditorlarning tajribasi an’anaviy operatorlarga tayanadigan kambag‘al mamlakatlarda kengroq logistika muhitini ifodalamasligi mumkin. Ham xalqaro, ham an’anaviy operatorlar davlat organlari bilan o‘zaro munosabatlari va xizmat ko‘rsatish darajasida farq qilishi mumkin. Ikkinchidan, dengizga chiqish imkoni bo‘lmagan mamlakatlar va kichik orol davlatlari uchun LPI tranzit qiyinchiliklari kabi baholangan mamlakatdan tashqarida kirish muammolarini aks ettirishi mumkin. Dengizga chiqish imkoniyati yo‘q mamlakatning past reytingi uning murakkab xalqaro tranzit tizimlarining ishlashiga bog‘liq bo‘lgan savdoni osonlashtirishga qaratilgan sa’y-harakatlarini yetarli darajada aks ettirmasligi mumkin. Dengiz yo‘li bo‘lmagan mamlakatlar ichki islohotlar bilan tranzit samarasizligini bartaraf eta olmaydi.Mamlakat uchun ishonch oralig‘ini hisoblash uchun barcha respondentlar bo‘yicha LPI ballarining standart xatosi baholanadi. Shunda ishonch oralig‘ining yuqori va pastki chegaralari quyidagiga teng:LPI ± t (0.1, N–1)S 

NBu yerda LPI - mamlakatning LPI ko‘rsatkichi, N - bu mamlakat bo‘yicha so‘rovda qatnashganlar soni, s - har bir mamlakat LPI ko‘rsatkichining taxminiy standart xatosi va t - talabalarning t -taqsimlanishi.Ushbu yondashuv natijasida ishonch oraliqlari va diapazonlari baholash va ballar uchun pastdan yuqoriga ko‘proq respondentlari kam bo‘lgan kichik bozorlar uchundir, chunki bu ballar unchalik aniq emas.Yuqori va quyi ballar mamlakat reytingining yuqori va quyi chegaralarini hisoblash uchun ishlatiladi. Yuqori chegara - bu mamlakatning LPI balli markazda emas, balki ishonch oralig‘ining yuqori qismida bo‘lsa, LPI ballidir. Pastki chegara - bu mamlakatning LPI balli markazda emas, balki ishonch oralig‘ining pastki qismida bo‘lsa, LPI ballidir. Ikkala holatda ham boshqa barcha mamlakatlarning ballari doimiy bo‘lib qoladi.1 dan 5 gacha bo‘lgan shkala bo‘yicha o‘rtacha ishonch oralig‘i 0,23 ni yoki mamlakatdagi o‘rtacha LPIning taxminan 8 foizini tashkil qiladi. LPI ballari taqsimotning o‘rtasida joylashganligi sababli, ishonch oralig‘i yuqorida hisoblangan yuqori va quyi daraja chegaralaridan foydalangan holda o‘rtacha 20 ta darajali o‘ringa aylanadi. LPI ballari va reytinglaridagi kichik farqlarni izohlashda ehtiyot bo‘lish talab etiladi.

Mahalliy LPI ma’lumotlar bazasini yaratish.LPI so‘rov vositasining ikkinchi qismi mahalliy LPI bo‘lib, unda respondentlar o‘zlari ishlayotgan mamlakatdagi logistika muhiti haqida sifatli va miqdoriy ma’lumotlarni taqdim etadilar.17-22-savollar respondentlardan ishlashning beshta toifasidan birini tanlashni so‘raydi. Masalan, 17-savolda ular o‘z mamlakatlaridagi port to‘lovlarini “juda yuqori”, “yuqori”, “o‘rta”, “past” yoki “juda past” deb ta’riflashlari mumkin. Xalqaro LPIda bo‘lgani kabi, bu variantlar 1 (eng yomon) dan 5 (eng yaxshi) gacha kodlangan. 2-ilovada logistika muhitining har bir jihatini 1-2 yoki 4-5 deb baholagan respondentlar ulushi bo‘yicha mamlakat o‘rtacha ko‘rsatkichlari keltirilgan.Bir nechta istisnolardan tashqari, 23-34-savollar respondentlardan o‘z mamlakatlarining xalqaro ta’minot zanjirlari bo‘yicha miqdoriy ma’lumotni so‘raydi va ochiladigan menyuda tanlovlarni taklif qiladi. Agar javob bitta qiymatni bildirsa, javob ushbu qiymatning logarifmi sifatida kodlanadi. Agar javob diapazonni aniqlasa, javob ushbu diapazonning o‘rta nuqtasining logarifmi sifatida kodlanadi. Masalan, eksport masofasi 50 kmdan kam, 50–100 km, 100–500 km va hokazo sifatida belgilanishi mumkin. Shunday qilib, 50–100 km javob log(75) sifatida kodlanadi. Kodlash matritsasining to‘liq tafsilotlari so‘rov bo‘yicha mavjud.Mamlakat ballari ma’lum bir mamlakat uchun barcha respondentlar bo‘yicha javoblarning o‘rtacha logarifmini oshirish orqali olinadi. Bu usul darajalar bo‘yicha geometrik o‘rtachani olishga tengdir. Mintaqalar, daromad guruhlari va LPI kvintillari uchun ballar tegishli mamlakatlar uchun oddiy o‘rtacha ballardir.

Komponent

Vazn

Bojxona

0.40

Infratuzilma

0.42

Xalqaro tashishlar

0.40

Logistika sifati va malakasi

0.42

Kuzatib borish imkoniyatlari

0.41

Vaqt

0.40